De cirkel is rond

We zullen beginnen met de vraag van deze week waarom heet Magnetic Island “Magnetic Island” De naam komt van Captain Cook. Deze passeerde in 1770 het eiland en tijdens het passeren van dit eiland is zijn kompas raar gaan doen. Het zou een magnetisch effect hebben gehad. Er zijn inmiddels meerdere studies gedaan op het eiland maar het is nooit echt duidelijk geworden hoe het komt. De oorspronkelijke bewoners hebben het altijd Yunbenun genoemd. Verder is er nog een hele boel meer geschiedenis te vinden over het eiland maar we schrijven geen geschiedenisboek maar schrijven een stukje om jullie op de hoogte te houden maar vinden het zeker leuk zo nu en dan een leuk weetje of geschiedenis over iets te delen. Nu terug naar wat we de afgelopen dagen allemaal gedaan hebben. Na de dagen rondom Townsville zijn we richting Wallaman Falls gereden dit is de hoogste single drop waterval van Australie, zo gooien er gewoon nog even een weetje tussen door omdat het leuk is. Hier zijn we het eerste bord tegen gekomen van de Cassowary. Deze bijzondere vogel hoopte we nog tegen te komen. Na het bezoeken van de waterval waar we weer heelijk hebben staan kletsen met mensen die een Nederlandse achtergrond hebben. We zijn doorgereden naar Tyto Wetlands. Hier hadden we geen hele hoge verwachtingen van maar was lekker om even een rondje te lopen. Hier kwamen we een andere bijzondere grote vogel tegen namelijk de zwarthals ooievaar. We hebben toen onze kampeer plek op gezocht. De volgende ochtend hebben we nog even met onze buren een Duits stel zitten praten. We zijn die ochtend naar Mission Beach gereden om een bezoekje te brengen aan ons meest favoriete ding in Australië namelijk het informatie centrum. Hier hebben we heerlijk een half uur staan praten met een van de medewerkers. Mission Beach is een van de plekken waar de Cassowary leeft en was voor ons dan ook een plek waar we jacht wilde maken op deze vogel. Al is het erg lastig want in heel Australië leven er nog maar een stuk of 2500. Dus de kans was erg klein om ze te vinden. We hebben wat rond gereden nog een korte wandeling gemaakt in het regenwoud waar we ook even hebben zitten lunchen. Helaas geen Cassowary gezien dus zijn we maar een wasje gaan doen. Nadat alles weer schoon en droog was hebben we een duik genomen in de zee. Hier zwom op een halve meter afstand nog een mooie grote schildpad langs ons. Boodschappen doen en kampeerplek opzoeken. De eerste plek die we op het lijstje hadden staan was helemaal niks dus zijn we door gereden naar een andere plek. Uiteindelijk stonden later de Duitsers ook weer naast ons en hebben hier nog een avondje mee zitten praten. De volgende ochtend zijn we weer op jacht gegaan dit keer richting Etty Bay. Hier hebben een aantal mensen een paar dagen terug nog een Cassowary gezien en wij hadden dan ook hoop dat we hem daar ook zouden zien. Auto geparkeerd rond gelopen over het strand wat een tropische gevoel gaf maar helaas geen vogel. Auto weer in om door te gaan. We draaien de eerste bocht in en daar loopt er een rustig over straat. We proberen foto’s te maken en zijn mega blij dat we er een gevonden hebben. Het is een erg bijzonder dier en het lijkt net of je in het echt een Dinosaurus ziet lopen. Vervolgens maakt het beest zich groot loopt het boos in en komt er vervolgens rennend achter een andere Cassowary weer uit gestormd. Zo kan je er geen een vinden en zo vindt je er twee. Het is paringsseizoen wat de vogels nog gevaarlijker maken dan ze al zijn het is de meest gevaarlijke vogel ter wereld. Dit heeft te maken met het stuk bot op zijn hoofd en de enorm gevaarlijke klauwen/poten die het dier heeft. Helemaal blij en met een aantal foto’s helaas niet de aller scherpste gaan we verder. We zijn toen boodschappen gaan doen en naar Josephine Falls gereden. Ja we hebben er nog steeds niet genoeg gezien “watervallen”. We zijn toen doorgereden naar Bobina Boulders gereden. Hier hebben we bij de bakker een echt Australischë lunch gegeten een Pie. En toen door naar de kampeer plek. Hier stond weer een super aardige Australische dame die direct begon te zeuren dat we er niets mochten staan en er al te veel mensen op de camp spot stonden. Ja wij backpackers zijn gevaarlijk en verspreiden Corona. We zeiden al de andere backpackers moeten nog komen. We hebben het netjes aan de Ranger gevraagd en die zei ook gewoon blijven staan niet druk maken. We zijn nog een duik gaan nemen waar Bobina bekend om staat het mooie plekje om te zwemen en hier hebben we heerlijk met wel vriendelijke Aussies zitten praten. Ook kwamen we nog een hele zeldzame vogel tegen namelijk de Pauw. We zijn nog blijer dat we deze hebben gezien dan de Cassowary die lijkt dan maar een normaal musje bij deze aparte vogel. Omdat we toch wat moeten doen zijn we maar weer een waterval weg gaan rijden. De eerste was Mungalli falls geen klap aan. De tweede was de Ellinja Falls prima waterval maar niks bijzonders. De derde was de Zillie falls deze was wel mooi. En als laatste hebben we afgesloten met de Millaa Milla deze was weer prima. In het dorpje Milla Milla hebben we nog een kop koffie gedronken. Het lijkt net een rondje Europa. Na de eerste 10 kerkjes heb je het wel gezien. Maar ja, je moet wat dus we blijven ze maar bezoeken. We zijn doorgereden naar Ravenshoe, boodschappen gedaan en zijn we bij Millestream waterval gaan lunchen deze waterval hebben we overgeslagen want hadden geen zin om helemaal naar beneden te lopen. De dag was inmiddels bijna om dus kampeer plek zoeken, lekker rustig aan doen en eten koken. Voor zaterdag hadden we het idee om naar een leuke markt te gaan die maar een keer in de maand is. We hadden net zo goed niet kunnen gaan want er was geen …. aan. Drie kroppen sla, twee komkommers en als we geluk hadden 5 hout snijwerkjes dus nee niet helemaal ons ding. Waarschijnlijk wel van de rest van de bezoekers maar die zagen er dan ook allemaal uit of dit het laatste uitje was voor ze zouden dood gaan. Dus heb je ooit het plan om naar Australië te gaan je kan beter 6000 watervallen bezoeken dan deze markt. Ja, we weten dat het niet aanlokkelijk klinkt om 6000 watervallen te bekijken maar geloof ons maar. We hadden nog een beestje op ons lijstje staan namelijk de boom Kangaroo. Deze zou te vinden zijn bij een thee plantage. En hier hebben we hem dan ook gespot. Hoog in de boom. We hebben nog een aantal pogingen gedaan maar het is een lastig beest om te vinden. Zelfs onderzoekers die weten waar ze moeten zitten hebben er vaak erg veel moeite mee. We zijn toen doorgereden naar Yungaburra dit was een klein dorpje waar wel wat sfeer hing en hebben we even rond gelopen. Hier hebben zijn we ook nog even gestopt bij een plek waar het vogelbekdier leeft. En ja, we hebben er een van heel dicht bij gezien dus een stuk betere foto kunnen maken. Wat blijft dit een gek beest. De bijzondere Fig tree hebben we overgeslagen en zouden we een andere dag bekijken. Brett en Maddy het stel wat we hebben ontmoet op de camping voor we de grens met Queensland over konden. Waren op een klein uurtje rijden bij ons vandaan dus hebben we gevraagd of ze het leuk vonden of we twee dagen bij hen zouden komen staan. Dat hebben we de afgelopen twee dagen dan ook gedaan. Erg gezellig en leuk om weer van alles te delen met elkaar. Vandaag zijn we weer terug gereden naar Yungaburra. De weg er naar toe, de Gillies Highway is een leuke weg 263 bochten en een 800 m hoogte verschil in 19 kilometer. In Yungaburra hebben we de Fig tree die we eerder hadden overgeslagen bekeken. Erg bijzondere grote boom. Hierna zijn we doorgereden naar Athertron en hebben we het info centrum bezocht of er nog iets te doen was in de buurt. We hebben een kleine wandeling gemaakt, hebben een grote krater van een vulkaan uitbarsting bezocht en nog een wandeling gemaakt om de boom kangaroo te spotten dat is helaas niet meer gelukt.

Na een heel leuk weekend te hebben gehad met Brett en Maddy zijn we maandag weer naar een andere camping gereden. Prima plek lekker druk. En toen zagen we een grote bus komen aanrijden. We zeiden al tegen elkaar dat zijn Robyn en Kevin. En ja hoor, dat waren ze en stel wat we een tijdje terug ook al hadden ontmoet en heerlijk me hebben zitten praten. Ze zeiden gelijk komen zo even een drankje doen. Het rare Duitse stel wat we tegen gekomen waren kwamen ook aanrijden. Robyn en Kevin kwamen bij ons zitten het Duitste stel ook. Hij was zo weer weg en zij was ook na een half uur richting bed. Wij hebben heerlijk zitten praten met Robyn en Kevin, op een gegeven moment zeggen ze we hebben nog een hele lekkere Mango port. Die is Robyn gaan halen en voor we het wisten was die fles ook leeg. Na de nodige biertjes, wijntjes en likeurtjes wij hadden namelijk nog een beetje Cointreau. Zijn we lekker ons bedje in gekropen. Kevin bleef maar roepen jullie moeten wel speciaal zijn anders had Robyn nooit de port gehaald. Robyn bleek dinsdag jarig te zijn dus dinsdag ochtend gelijk even feliciteren. Wij zouden die ochtend bananen pannenkoeken eten dus hebben we ook een bordje gemaakt voor Robyn, vers aardbeitjes, pannenkoeken en poedersuiker. Ze was enorm blij en had in geen jaren meer zo’n lekker ontbijtje gekregen voor haar verjaardag. Kevin zei al nou mijn plek is gelijk weer naar beneden gevallen en zal dit nog een lange tijd moeten aan horen. We zijn dinsdag lekker blijven staan niet veel gedaan dan vooral mensen kijken hoe iedereen inpakte en het volgende zooitje mensen weer komt en alles aan het uitpakken is. Woensdag ochtend zijn we naar Cairns gereden richting een camping. Deze hadden we geboekt ivm onze tour naar het Great Barrier Reef. In Cairns hebben we eerst lekker een rondje gereden even gevoel krijgen in de stad en toen door naar de camping. Hier hebben we lekker rustig aan gedaan. Gezwommen en genoten van een heerlijke douche. Donderdag ochtend werden we om 7:30 verwacht om in te checken voor de boot en om 8:00 voer de catamaran uit richting het reef. Het eerste stuk duurde ongeveer 2,5 uur. Wij hebben heerlijk zitten genieten in de zon en de ver gezichten over de zee. We kregen koffie en thee en een schaaltje met heerlijk vers fruit. Een maal op de eerste bestemming hebben we dik een uur in het water gelegen. Geweldig mooi om te zien maar je kan ook zien dat het allemaal harte achter uitgaat. Daar komt bij dat veel mensen niet snappen dat je het koraal niet moet aanraken en toch krijgen mensen het voor elkaar dat wel te doen. Vastpakken er boven op gaan staan. Erg vermoeiend en spijtig maar helaas sommige mensen denken niet verder na dan alleen ik ben er nu en heb het gezien. Inmiddels was het tegen de middag en werd er een uitgebreide lunch uitgeserveerd. Konden uit allemaal verse salades kiezen, rijst en kip. Meer dan voldoende. We hebben nog even geprobeerd met twee Duitse meide te praten maar dat was meer een eenrichtingsgesprek, wij en Duitsers gaan toch niet zo lekker hahah. Althans de laatste vier mensen haha. Op naar de tweede plek van onze tour. Hier was het koraal nog mooier en groter. Veel mooie vissen gezien helaas alleen geen grote en ook niet de schildpad die we nog zo graag hadden willen zien. Na weer ruim een uur snorkelen hadden we gerimpelde vingers zijn we uit het water gegaan en hebben ons om gekleed en zijn heerlijk gaan zitten voor de vaart terug. Ondertussen weer koffie en thee met vers gemaakte chocolade fudge. Eenmaal terug hebben we boodschappen gedaan heerlijk gekookt en zijn we met een voldaan gevoel ons bedje in gegaan. Vrijdag hadden we het plan om naar Karunda te rijden. Onderweg weer een meter lampje in de auto aan. Weer bellen met Jucy, gelukkig hebben ze een office in Cairns en zijn we daar direct naar toe gereden. Ow, we sluiten hem wel even aan op de computer. Nee hoor niks aan de hand. Heel normaal voor een auto dat zo nu en dan een meter lampje gaat branden. Nou nee dat is voor een normale auto zeker niet normaal. Het ging allemaal weer moeilijk en lastig en we moesten maar wachten op de manager. Deze was nog minder behulpzaam en het was allemaal meer ons probleem dan dat van hen. En toen waren we er zo klaar mee dan we een compensatie hebben geeist. Nou dat kon de manager niet doen en we moesten het hoofdkantoor maar bellen. Wij nee dat doe je zelf maar we staan nu bij jou en je regelen het maar. Uiteindelijk na zuchten steunen en kreunen ging hij bellen. Zei amper of niks meer tegen ons. Uiteindelijk heeft Jord met het hoofdkantoor gebeld. En hebben we een kleine vergoeding gekregen. Met de auto weer door richting Karunda. Hier kan je veel Aboriginal kunst kopen, echt tof om te zien. Het is een leuk dorpje en we hebben hier heerlijk rond gelopen. Lekker rustige avonds. Volgende ochtend terug naar Karunda. Hele tijd met een Fransman staan praten die een winkel heeft met allemaal mooie spullen. Twee kinderen bij een Nederlandse vrouw en nu getrouwd met een Aboriginal. Verkoopt enorm mooie didgeridoos maar helaas zit dat er voor ons niet meer in om er een mee te nemen. Maar in Amsterdam moet een mooie winkel zitten dus daar tot maar eens gaan kijken. De man met de winkel in Karunda heeft deze winkel helpen met openen in 1996. Hierna zijn we richting Port Douglas gereden. Erg leuke grotere plaats met een hele boel restaurant en nog meer resorts. Die slaan wij ook over haha. Inmiddels was het tijd om richting onze camp spot te rijden voor de avond en het laatste stukje deed de auto weer raar. Nu geen lampje maar niet harder willen dan 90 en de toerenteller schoot alle kanten op gelijk gebeld met Jucy maar konden niks doen. Wij redelijk boos en geïrriteerd. We bellen morgen vroeg vertelde ze ons. Nou vanochtend rond 10:00 nog steeds niemand gesproken dus maar zelf gaan bellen. Kwam er bijna weer op neer dat het meer ons probleem is. Hebben ze heel duidelijk gemaakt dat ze het moeten oplossen vandaag nog en dat we niet akkoord gaan met weer een oude auto. Na 3,5 uur wachten hebben we nu een zo goed als nieuwe bus mee gekregen en daar gaan we ons hopelijk mee redden tot de 28e.

Nadat we de auto hadden gekregen zijn we een stukje terug gereden naar Mossman om wat boodschappen te doen. Toen weer terug naar de camper plek waar we al een nachtje gestaan hadden. Meerdere mensen kwamen ons vragen of we een andere auto hadden gekregen en wat er mis was met de oude. De volgende morgen hadden we een krokodillen tour gepland in Daintree Village. We hebben hier een kopje koffie gedronken en twijfelde nog of we op een betaalde camping zouden gaan staan. Tot dat we de witte bus van Maddy en Brett zagen staan. We blijven elkaar maar tegen komen. Dus hup hoi zeggen en gelijk besloten dat we zouden blijven staan. We zijn onze krokodillen tour gaan doen en hebben een paar hele mooie exemplaren zien liggen. Toen hebben we onze auto neer gezet. En zijn we lekker op de camping gaan staan. Deze lag aan het water en konden we mooi kijken of we van af de camping nog wat konden spotten. Brett ziet iets zwemmen en Jord heeft gelijk de drone de lucht in gedaan. Resultaat super gave foto’s en twee filmpjes van de krokodil die weg zwemt. Na een hele leuke avond Maddy had lekker gekookt zijn we ons bedje in gekropen. In de rooftoptent die op de auto zat. Veel beter geslapen en wat een mooie tent is dit. Brett en Maddy waren van plan de volgende ochtend naar Mossman te rijden om nog wat boodschappen te doen dus wij besloten mee te rijden en nog wat biertjes te kopen. Helaas ging de bottle shop pas om 10:00 uur open dus we hebben eerst met elkaar een koffietje gedronken en toen als zware alcoholisten zitten wachten voor de deur. We wilde hier onze boodschappen doen omdat veel aan de andere kant van het water in Daintree erg duur is. Na de benodigde inkopen zijn we naar de veerboot gereden op naar het oudste regenwoud ter wereld. Klein stukje info over het regenwoud, rest is allemaal wel terug te lezen op internet. “Het Daintree regenwoud is het oudste regenwoud op de wereld. Schattingen van 100 to zelfs 130 miljoen jaar oud maken dit regenwoud een stuk ouder dan het meer beroemde Amazoneregenwoud. Deze jungle bevat een ongelofelijke verscheidenheid aan plant en diersoorten, vele bedreigd, andere uniek voor dit gebied. Er zijn zelfs bomen ontdekt die volgens wetenschappers al lang uitgestorven waren. De eerste Europeanen kwamen hier pas in 1880 aan en hakten rond het huidige Daintree Village alle red cedarbomen om. Pas in 1932 arriveerde de eerste blanke inwoner in het huidge Cape Tribulation. ” Zo nu weer verder met wat wij allemaal gedaan hadden. Wij hadden de eerste nacht een andere camping geboekt dus hebben we na de boot met Maddy en Brett afgesproken dat we nog wel berichten of we in de middag nog even langs komen of anders zien we elkaar de volgende dag wel op de zelfde camping. Helaas is het berichten niet gelukt wat de afgelopen dagen hadden we geen bereik. Alleen ergens bij een uitkijk punt. Wel lekker rustig maar ook vervelend als je wat meer wil opzoeken over dieren die we tegen komen of andere weetjes. Wij zijn eerst richting een mooie lookout gegaan onderweg nog een Cassowary gespot met jongen er bij deze was snel weg en niet erg goede foto’s kunnen maken. Zo doe je je uiterste best en zo zie je ze lopen met met hun jongen. Toen door gereden naar een boardwalk gegaan en zagen na 10 minuten een geweldig mooie Amethystine Python. Klein weetje over de slang. Deze soort komt voor in tropisch regenwoud en struikgewas in Indonesië, Papoea-Nieuw-Guinea, Australië en de Filippijnen. Het is een van de grootste slangen ter wereld. Het record is 8,5 meter maar gemiddeld zijn ze 5 meter de gene die wij hebben gezien zat zeker in de buurt of misschien wel over de 5 meter. Het is een relatief lange slang en is niet instaat grote prooien te doden. Hier was ook nog een andere mooie wandeling wat meer door het woud heen dus die wilde we de volgende dag even doen. Dus zijn we doorgereden naar Cape Tribulation en hebben we over het strand gewandeld. Nog een klein weetje want we zijn van de weetjes dit keer. Het is een van de gevaarlijkste stranden ter wereld. Maar we schrijven dit stukje dus we leven nog. Niet opgegeten door een krokodil, open geritst door een Cassowary of vergiftigd door een slang. Na onze wandeling door een geweldig en het enige stukje in de wereld waar de oceaan (Great Barrier Reef) en het regenwoud bij elkaar komen. Ja we hebben wat bijzondere plekken kunnen afvinken deze reis. Zijn we lekker naar de camping gegaan. Heerlijk rustig aan zitten doen en al het nodige ingepakt. De volgende ochtend zijn we een mooie wandeling gaan maken dwars door het regenwoud heen. Helaas geen bijzondere beesten meer gespot. We zijn toen nog doorgereden naar een Boardwalk en kwamen we nog een stel met hun twee kinderen tegen even mee staan praten. Of we al mooie beesten hadden gezien. We zijn toen naar de camping gereden en hebben hier heerlijk de hele avond zitten praten met Maddy en Brett en onze andere buren Lewie en Emy super leuk stel die we misschien nog gaan zien in Cairns een dagje maar is nog niet helemaal zeker. Er kwam nog een jonge bij ons zitten die al van alles gebruikt had en en niet helemaal meer op de wereld was maar wel tof een stukje didgeridoo speelde voor ons. Inmiddels hadden we allemaal de nodige biertjes en andere drankjes op dat we lekker naar bed zijn gegaan. De volgende ochtend hebben we heerlijk rustig aan gedaan en zijn we samen nog een Boardwalk gaan doen aan de overkant van de camping. We hebben heel rustig aan gedaan en genoten van het geweldige gevoel en hoe alles eruit ziet om je heen. Helaas geen boomslang meer gespot of wat anders. We hebben toen een koffietje gehaald bij de camping en kwamen in gesprek met een man die 43 jaar geleden vanuit Nederland naar Australië is verhuisd. Toen weer heerlijk rustig aan gedaan en in de middag hebben we het zelfde rondje nog een keer gelopen samen met Brett en Maddy weer geen mega toffe beesten gespot. Terug op de camping lekker pannenkoeken gebakken voor lunch en heerlijk zitten praten met de buurtjes. Inmiddels was het tegen etenstijd en had Maddy ons uitgenodigd om voor onze laatste avond te koken. Uiteindelijk hebben Maddy en Jord samen staan koken. Heerlijk gegeten en toen besloten om de Boardwalk voor de derde keer te lopen die dag alleen was het nu dus al donker. Met onze zaklampen zijn we gaan lopen. Met ins ons achterhoofd, giftige slangen, de gevaarlijkste vogel ter wereld die veel rondlopen met jongen de Cassowary en niet vergeten krokodillen. Helaas zijn we tijdens de wandeling geen van alle tegen gekomen alleen een aantal andere beestjes en insecten. En een paar pootafdrukken wij denken van een krokodil. We waren moe en zijn gaan douchen bij terug komst zagen we op een halve meter van de auto een slang. Jord hoorde al iets kruipen toen we onze spullen pakten om te gaan douchen. en toen ons bedje ingekropen. Een half uur later brak de hemel open en was het echt een regenwoud want het kwam met bakken uit de lucht. Goed geslapen maar vroeg wakker. Afscheid genomen van Brett en Maddy en richting Cairns. Onderweg nog twee keer een Cassowary gespot met jongen de ene wat groter dan de ander. Blijft bijzonder want het zijn zeldzame vogels. Op de boot en door naar Cairns. Waar we nu inmiddels in ons hostel zitten en de auto weg gebracht hebben. Dat was de laatste keer rijden in Australië voor deze reis. In het hostel hebben we nog wel staan lachen want blijkbaar hadden we een kamer geboekt met een stapelbed niet echt de juiste manier om na al deze maanden samen af te sluiten. Hup na de receptie en vragen of er nog een andere kamer beschikbaar was. Gelukkig nog een kamer met een twee persoons bed. Dus $30,- bij betalen en gelukkig kunnen we nu gewoon weer normaal naast elkaar slapen. Zo we hebben weer een update gegeven.

Zo nu zien wij op de kaart dat de cirkel weer rond is. Want ons rondje Australie is compleet. Zijn wij enorm trots op. En enorm van genoten.